Micro van Michael Crichton

Titel Micro
Oorspr. titel Micro  © 2012 | Vertaling: Gert van Santen
Gegevens Paperback | blz. 381 | Luitingh | 2012
ISBN 978 90 245 3275 9
NUR/NUGI 332 (thriller)
Gelezen 6 t/m 14 juni 2012
Waardering 5
Inhoud:
 
Zeven getalenteerde Amerikaanse studenten worden door het hypermoderne bedrijf Nanigen MicroTechnologies uitgenodigd naar Hawaï te komen. De studenten kunnen er werken met de allernieuwste (bio)technologie en zijn benieuwd waar die hen brengen zal.
 
Daar komen ze snel genoeg achter, want Nanigen, dat gefinancieerd wordt door de farmaceutische industrie, werkt niet allen op de grens van wat moreel aanvaardbaar is, maar stapt daar ook roekeloos overheen. De studenten zien zich plotseling geconfronteerd met een vijandige CEO, die nog maar één ding wil: hen onschadelijk maken.
 
In een strijd op leven en dood moeten de studenten het opnemen tegen een huiveringwekkende natuurkrachten en cutting edge technologische vondsten. En ze hebben slechts 48 uur de tijd...
 
Michael Crichton overleed in 2008. In zijn nalatenschap bevonden zich aantekeningen en een flink deel van het manuscript van Micro. Het boek werd voltooid door Richard Preston.
 
Recensie:

Een boswandeling zal nooit meer hetzelfde zijn na het lezen van Micro.

Tot mijn verdriet overleed Michael Crichton in november 2008 op 66-jarige leeftijd aan kanker. Gelukkig liet deze veelzijdige duizendpoot nog twee manuscripten achter. In 2010 kwam postuum zijn laatste, volledig uitgewerkte avonturenroman Piraten uit. Dit jaar verscheen in Nederland het bijzonder fraai vormgegeven Micro; een hightech thriller over een hypermodern researchcomplex op Hawaï. Het manuscript voor Micro was op het moment van zijn dood voor een derde voltooid. Collega bestsellerauteur Richard Preston kreeg de eer om het boek af te maken. Hij gebruikte Crichtons opzet, onderzoekmateriaal en notities. Preston zegt hierover in een interview met Publishers Weekly: "Voor mij was het een onweerstaanbare uitdaging om de roman af te mogen schrijven. Ik werd gedreven door een verlangen om het werk en de verbeelding van een van de meest visionaire en creatieve auteurs van deze tijd te eren."

Zeven talentvolle studenten krijgen nog voor het behalen van hun doctoraal een lucratief aanbod om voor het hightechbedrijf Nanigen Microtechnologies op Hawaï te komen werken. Tijdens het kennismakingsbezoek op het eiland komen de jonge wetenschappers er al snel achter dat niet alles zo fantastisch is als wordt voorgesteld. Als ze ontdekken dat de CEO van Nanigen, de megalomane Vin Drake, niet terug deinst voor moord om zijn doel te bereiken, vluchten ze naar de binnenlanden van Hawaï. Daar moeten ze het zonder enige vorm van bescherming en wapens opnemen tegen hun achtervolgers maar bovenal tegen de gevaren van de inheemse flora en fauna. De vluchtelingen moeten al hun biologische kennis en inventiviteit aanwenden om te overleven.

“Wat maakt de natuur eigenlijk zo beangstigend voor de moderne geest? Waarom is ze zo ondraaglijk? Omdat de natuur in essentie indifferent is. Ze is meedogenloos of ongeïnteresseerd. Of je blijft leven of doodgaat, of je succes hebt of faalt, of je pijn voelt of geniet – het maakt de natuur niet uit.”
Iedereen die weleens een natuurdocumentaire heeft gezien, herkent bovenstaande beschrijving. De natuur is genadeloos. Er geldt maar één wet en dat is die van de grootste, sterkste of slimste. Iedere plant en dier, hoe kwetsbaar ook, heeft daarom zo zijn eigen verdedigingsmechanisme ontwikkeld van geuren, kleuren, stekels, gif o.i.d. Wie heeft zich niet eens geprikt aan een brandnetel? Zo op het eerste gezicht een onschuldig, groen plantje maar na aanraking weet je wel beter. De mens heeft, fysiek gezien, nauwelijks enige bescherming. Wij hebben slechts een dun velletje waar zelfs een ordinaire steekmug moeiteloos doorheen weet te prikken.

Michael Crichton heeft een rijke fantasie waaruit menig futuristisch tot de verbeelding sprekend verhaal is ontsproten. Het bekendste voorbeeld is wel zijn herschepping van prehistorische dieren in Jurassic Park door het gebruik van eeuwenoud DNA. In Micro speelt Crichton, zoals de boektitel al aangeeft, met de nauwelijks voor te stellen mogelijkheden van microtechnologie. Ik moest tijdens het lezen denken aan een tweetal films uit de eindjaren ’80 (film 1, film 2) waarvan ik bewust de titels achterwege laat om de clou van het verhaal niet op voorhand te verraden. Het onderwerp is dus niet nieuw maar de uitwerking van het verhaal is wel anders door de inbreng van diverse biologische elementen.

De lijst met geraadpleegde literatuur voor Micro is imposant maar Crichton is tijdens zijn onderzoek waarschijnlijk zo onder de indruk geraakt van de talloze, vernuftige verdedigings- en aanvalsmechanismen van Moeder Natuur dat hij m.i. teveel van deze wetenswaardigheden in zijn biothriller heeft willen verwerken. Het is bij vlagen ook te ingewikkeld, te wetenschappelijk, dat het voor een leek niet te snappen is maar sommige dingen zijn ook interessant. Ik denk dat natuurliefhebbers dit een leuk boek zullen vinden. Voor de gemiddelde thrillerlezer is het iets te (bio)technisch en te ongeloofwaardig vrees ik. Maar één ding is zeker: een boswandeling zal nooit meer hetzelfde zijn na het lezen van Micro.

© RtH 29-6-2012