Verdwenen van Val McDermid

Titel Verdwenen
Oorspr. titel The Vanishing Point ©  2012 | Vertaling: Frank Lefevere
Gegevens Paperback | blz. 384  | Luitingh Sijthoff | juli 2013
ISBN 978 90 218 0800 0
NUR/NUGI 305 (literaire thriller)
Waardering 8-
Inhoud:

De jonge Jimmy Higgins wordt weggerukt bij een veiligheidscontrole op het vliegveld terwijl zijn begeleider slechts hulpeloos kan toekijken uit een glazen kamertje. Maar dit is geen gewone ontvoering, want Jimmy is niet zomaar een kind. Zijn moeder was Scarlett, een reality tv-ster, gestorven aan kanker en vervreemd van haar onbetrouwbare familie. Ze vertrouwde de jongen toe aan de enige persoon in wie ze geloofde dat ze het best in staat was om hem een ​​gelukkig, stabiel leven te geven: haar ghost writer, Stephanie Harker. Bij het assisteren van de FBI in hun poging om de vermiste jongen terug te vinden, duikt Stephanie in het verleden om een motief voor de ontvoering te ontdekken. Is Jimmy meegenomen door zijn eigen familie of probeert de obsessieve ex-geliefde van Stephanie haar een lesje leren?



Recensie:

Kidnapping, stalking en celebrities

Vanishing Point van de Schotse schrijfster Val McDermid zou aanvankelijk begin 2013 onder de titel Verdwijnpunt in Nederland verschijnen. Om onbekende redenen werd de publicatiedatum naar juli verschoven en de naam van het boek veranderd in Verdwenen. Dat laatste is ietwat vreemd maar goed “what’s in a name?”. Het gaat tenslotte om de inhoud en die is meeslepend genoeg.

McDermid begint haar verhaal met een briljante scène waar Stephanie Harker op het vliegveld van Chicago in een aparte ruimte wordt gefouilleerd en door het raam ziet dat haar vijfjarige stiefzoontje Jimmy door een verdacht uitziende beveiligingsbeambte naar de uitgang wordt geleid. In totale paniek probeert ze achter hem aan te gaan maar het bewakingspersoneel denkt dat ze probeert te ontsnappen en geeft haar meerdere stroomstoten om haar in bedwang te houden. Tegen de tijd dat Stephanie die als potentiële terrorist wordt behandeld de autoriteiten duidelijk kan maken dat haar geadopteerde zoon is ontvoerd, is het te laat. De jongen en zijn kidnapper zijn spoorloos verdwenen…

De politie en Stephanie tasten in het duister over de reden van de ontvoering en wie er achter zou kunnen zitten. Is Jimmy ontvoerd door zijn eigen familie of probeert de stalkende ex-geliefde van Stephanie haar een lesje leren omdat ze hem heeft verlaten? In gespannen afwachting van nieuwe ontwikkelingen en om eventuele aanknopingspunten te vinden, vertelt Stephanie de FBI agente die met onderzoek belast is over haar eerste kennismaking met Scarlett Higgins en hoe zij uiteindelijk de voogdij over haar zoontje Jimmy kreeg.  

Stephanie, ghostwriter van beroep, krijgt een verzoek van haar agent om een boek voor Scarlett Higgins te schrijven: een spraakmakende, ordinaire ster uit een reality-tvshow. Stephanie is net als haar vriend nogal sceptisch over deze opdracht maar gaat toch een verkennend gesprek aan. Tot haar verbazing constateert ze dat er meer diepgang in deze ongeschoolde jonge vrouw uit de sloppenwijken van Leeds zit dan ze had gedacht. Tussen beide vrouwen ontstaat een onwaarschijnlijke en hechte vriendschap en Stephanie wordt - tot groot ongenoegen van haar jaloerse vriend - steeds verder in het wereldje van Scarlett gezogen.

Na de heftige opening komt het verhaal in rustiger vaarwater terecht waarin de belevenissen uit het verleden worden afgewisseld met de vorderingen van het onderzoek in het heden. In de terugblikken die ongeveer driekwart van het totaal beslaan, verwordt deze thriller steeds meer tot een luchtige roman maar toch verveelt het geen moment. Het uitdiepen van haar relatie met Scarlett  heeft als doel mogelijke verdachten op te sporen dus iedereen wordt met de nodige achterdocht bekeken waardoor de spanning constant op de achtergrond blijft sluimeren.

Verdwenen is een boeiend verhaal over celebrities van de tweede garnituur en hun nimmer aflatende vraag om media-aandacht. Als je niet kunt acteren, zingen, presenteren en geen uitmuntende sporter bent, is je roem recht evenredig aan de hoeveelheid persoonlijke levenssfeer die je bereid bent op te offeren voor de interesse van de media. Als voormalige journaliste bij een “Sunday paper” weet McDermid als geen andere hoe deze geënsceneerde industrie in elkaar steekt. In fraaie bewoordingen en met de nodige humor biedt ze de lezer een kijkje achter de schermen van deze schijnwereld waarin mindere begaafde beroemdheden en de media een kunstmatige symbiose vormen. De ontknoping is enigszins onbevredigend maar de weg ernaar toe is meer dan de moeite waard.

© RtH 30-8-2013