De Moordkamer

Titel De moordkamer
Oorspr. titel The killing room © 2000 | Vertaling: Stina de Graaf
Gegevens Paperback | blz. 390 | BZZTôH | 2004
ISBN 978 90 453 0146 6
NUR/NUGI 331 (detective)
Waardering 8+
Inhoud:

Wanneer in een massagraf in Shanghai de verminkte lichamen van achttien vrouwen worden ontdekt, gaat detective Li Yan erheen om uit te zoeken of de vondst verband houdt met een onopgeloste moord in Beijing. Hij treft ter plaatse de afschuwelijkste taferelen uit zijn carrière aan.

Wederom zijn de autoriteiten genoodzaakt de hulp van de Amerikaanse pathologe Margaret Campbell in te roepen. Margaret, die net haar vader heeft begraven, arriveert in Shanghai en constateert dat Li het dreigt aan te leggen met een andere vrouw. Hij is diep onder de indruk van de knappe, in het jaar van de Tijger geboren Mei-Ling. En hoe kan Margaret, toch een ‘buitenlandse duivel’, concurreren met dit afdelingshoofd van het serious crime team van Shanghai?

De onderzoekers worden geconfronteerd met het weerzinwekkende feit dat de meisjes nog leefden toen er reeds autopsie op hen werd gepleegd. Ze realiseren zich dat zij haast moeten maken om de onmenselijke dader te vinden. En hoe dichter ze deze wrede, koelbloedige moordenaar naderen, hoe meer ze zich bewust worden van hun persoonlijke nachtmerries.

Peter May combineert in De moordkamer wederom een enorm spannend verhaal met een getrouw beeld van het moderne China. Dit is, na De vuurmaker en Het vierde offer, de derde thriller van zijn hand die bij Uitgeverij BZZTôH verschijnt. Naast het publiek is ook de pers bijzonder enthousiast over Mays boeken.

Recensie:

Rivaliteit
 
Onlangs ben ik naar het Drents Museum geweest voor de expositie Go China. Daarin werden enkele beelden uit het beroemde terracottaleger van keizer Xi'in tentoongesteld tezamen met  diverse andere voorwerpen die bij de opgravingen zijn gevonden. Ik was daar naartoe gegaan omdat ik van geschiedenis hou maar ook omdat ik in Het vierde offer van Peter May over deze zeer bijzondere archeologische vondsten gelezen had. Door dit boek was ik meer over de achtergronden van de Chinese cultuur te weten gekomen en was ik nieuwsgierig geraakt naar deze unieke gebeeldhouwde werken die ook wel het achtste wereldwonder worden genoemd. Nu de spo(r)tlights ook nog eens op China zijn gericht vanwege de Olympische Spelen van 2008 werd het weer eens hoog tijd voor een Chinathriller van Peter May
 
In de stromende regen en onder grote publieke belangstelling van de buitenlandse pers wordt in Shanghai het startsein gegeven voor de bouw van de New York - Shanghai bank. Tijdens de opening wordt een lugubere ontdekking gedaan als het podium met enkele hoogwaardigheidsbekleders door de overvloedige regenval in de bouwput stort waarin 18 verminkte vrouwenlichamen begraven blijken te liggen. Dit incident heeft de Chinezen ten overstaan van de hele wereld in grote verlegenheid gebracht en men wil deze zaak zo spoedig mogelijk opgelost hebben om verder gezichtsverlies te voorkomen. Inspecteur Li Yan wordt uit Peking overgevlogen en krijgt de leiding over het moordonderzoek. Niet iedereen is blij met deze beslissing van hogerhand en helemaal als Yan de autopsies door de buitenlandse patholoog-anatoom Margaret Campbell wil laten verrichten. De politieke en ambtelijke tegenwerkingen maken het werk er niet eenvoudiger op evenals de rivaliteit tussen de aantrekkelijke Chinese inspecteur Mei Ling van de politie van Shanghai en de blonde Amerikaanse Margaret Campbell om de gunsten van Li Yan.
  
Margaret is naar Chicago teruggevlogen voor de begrafenis van haar vader en dat geeft haar tevens de gelegenheid om na te denken over haar liefdesverhouding met Li Yan en de toekomst. Hun relatie staat onder constante druk door hun culturele verschillen en de taal. De spanning wordt nog eens vergroot als de aantrekkelijke Chinese rechercheur Mei Ling ook een oogje op Li Yan laat vallen en deze laatste niet ongevoelig blijkt te zijn voor haar avances. Dit maakt dat Margaret zich nog onzekerder en ontheemder gaat voelen. Ze is geen Chinese maar in Amerika kan ze ook niet meer aarden. In de US verdedigt ze vol vuur haar liefde voor China maar eenmaal terug in de Volksrepubliek ergert ze zich aan de formaliteiten en de omslachtige manier van praten om mensen "mianzi" (gezichtsverlies) te besparen. Onder haar façade van zelfverzekerdheid schuilt een vrouw met twijfels. Bang om haar minnaar te verliezen maar ook het land waar ze een haatliefde relatie mee heeft.

In tegenstelling tot de twee eerdere delen speelt dit verhaal zich niet af in Beijing maar in Shanghai, de grootste stad van China met 13,5 miljoen! inwoners. Het contrast tussen het oude en moderne China komt in deze stad misschien nog wel het beste tot uiting; oude tradities tegenover razendsnelle vooruitgang. Ook in De Moordkamer proef je tussen de regels door de liefde voor dit immense Aziatische land maar ook de verwondering over bepaalde zaken.
 
De Moordkamer is het derde boek - je kunt ze het best op volgorde lezen - uit de Chinathriller serie en ik begin bepaalde karaktertrekjes van beide hoofdrolspelers te herkennen. Hierdoor worden sommige dingen ietwat voorspelbaar maar de affectie van een andere vrouw voor Li Yan is een nieuw element en de manier waarop Margaret met deze rivale en haar gevoelens om probeert te gaan, geeft het verhaal weer wat extra's. Het blijft boeiend om te lezen hoe de levens van Li en Campbell zich afzonderlijk en samen ontwikkelen, hoe ze tegen zaken aankijken vanuit hun verschillende culturele achtergronden en hoe ze daar mee omgaan. Maar ook de beschrijvingen van de Chinese gebruiken, verhoudingen en moderne ontwikkelingen, maken deze boeken tot een boeiende serie waarin, je zou het bijna vergeten, ook nog moorden gepleegd en opgelost worden.

© RtH 28-08-2008