Nacht van het kwaad van Ken Follett

Titel Nacht van het kwaad (Deel 2 uit de Century-trilogie)
Oorspr. titel Winter of the world © 2012 | Vertaling: Joost van de Meer en Bill Oostendorp
Gegevens Gebonden | blz. 928 | Van Holkema & Warendorf | 2012
ISBN 9789047514923
NUR/NUGI 342 (historische roman populair)
Waardering 9
Inhoud:

1933. Terwijl het Derde Rijk aan een sluipende opmars begint, proberen vijf met elkaar vervlochten families zich staande te houden in de schaduw van gebeurtenissen die de wereld voorgoed zullen tekenen.

De jonge Carla von Ulrich probeert zich op haar eigen manier te verzetten tegen het opkomende nazisme.
De Amerikaanse broers Woody en Chuck Dewar vechten elk voor een betere wereld - de een vanuit het politieke wespennest van Washington, de ander vanuit een bloedovergoten oerwoud in de Stille Oceaan.
De Engelse Lloyd Williams merkt tijdens de Spaanse Burgeroorlog dat hij niet alleen tegen het fascisme, maar ook tegen het communisme zal moeten vechten.
Daisy Peshkov probeert koste wat kost een beter plekje op de Amerikaanse sociale ladder te vinden. En haar Russische neef Volodya verovert een positie bij de geheime dienst die een aanzet zal geven voor een heel andere oorlog.

N.B. Onder de recensie vind je een trailer van Nacht van het kwaad.

Recensie:



Verlies jezelf in het verleden

Vlak na het verschijnen van Nacht van het kwaad van Ken Follett bestormde het boek de bestsellerslijsten en verdrong het in menig land het overgehypete Vijftig tinten grijs van de nummer één positie. Het is fijn dat er ook nog mensen zijn die een goed verhaal weten te appreciëren. Wereldwijd keken de fans reikhalzend uit naar het vervolg op het prachtige en meeslepende Val der Titanen. Men was, net als ik, nieuwsgierig hoe het verder zou gaan met de hoofdrolspelers uit het eerste deel.

Er zijn twee jaar verstreken sinds ik het eerste deel uit de Centurytrilogie las maar de meeste personages staan nog helder op mijn netvlies: de sociaalbewogen Billy en Ethel Williams uit Wales, de arme Russische broers Grigori en Lev Peshkov, de welgestelde Von Ulrichs uit Duitsland, de Amerikaanse diplomaat Dewar en de adellijke Fitzpatricks uit Engeland. De kinderen van toen zijn de ouders van nu geworden en hun nageslacht staat in Nacht van het kwaad aan de vooravond van eenzelfde verschrikking als zij hebben meegemaakt.

De wereld is na de Eerste Wereldoorlog en de Krach van 1929 in een crisis belandt. Het is de ideale voedingsbodem voor rechtse stromingen. In Europa nemen de fascisten de macht over in Italië en Spanje. Ook in Engeland krijgt deze beweging voet aan de grond maar hebben ze te weinig aanhang om enige politieke invloed van betekenis uit te kunnen oefenen. In Duitsland is  gesteund door enkele topindustriëlen die in Adolf Hitler de krachtige leider zien die het land uit de malaise kan redden het nazisme sterk in opkomst. Dat de nazipartij daarbij, net als de fascisten, gebruik maakt van geweld en intimidatie is voor de aanhangers slechts een onbeduidend detail. De stemming bij de zeer omstreden Machtigingswet uit 1933 is een prachtig voorbeeld van Hitlers’ intimiderende optreden. In deze geradicaliseerde wereld proberen Daisy en Volodya Peshkov, Carla en Erik von Ulrich, de broers Woody en Chuck Dewar, Loyd Williams en Boy Fitzpatrick zich staande te houden en ieder op hun eigen wijze een bijdrage te leveren aan hun idealen.

Ken Follett situeert op slimme wijze zijn hoofdrolspelers bij de meest strategische en belangrijkste gebeurtenissen uit de vorige eeuw. Zo zit je als lezer op de eerste rij bij bloederige veldslagen, gewichtige beslissingen, moeizame vredesbesprekingen en andere cruciale gebeurtenissen zoals: de brand in de Reichstag, de Spaanse burgeroorlog, de aanval op Pearl Harbor, Operatie Barbarossa, de ontwikkeling van de atoombom, de slag om Midway, de invasie van Normandië, de bevrijding van Berlijn en de luchtbrug, het Marshallplan en nog veel meer. Dit zijn voor de meeste van ons bekende historische feiten maar Follett geeft de lezer vaak meer achtergrondinformatie dan de traditionele geschiedenisboekjes op school. Follett zou Follett niet zijn als hij niet ook enkele mindere bekende voorvallen uit de oorlog uit zijn hoge hoed zou toveren. De scène in Cable Street is een memorabele confrontatie waarin het goede van de mens naar boven komt. Het “humane” programma Aktion T4 laat de duistere kant van de mens zien.

Als je bovenstaande leest, denk je wellicht dat Nacht van het kwaad een saai boek is maar niets is minder waar. Ken Follett gebruikt de historische feitelijkheden als decor voor het lief en leed van zijn personages. Hij laat je met ze meestrijden, lijden, huilen, treuren, juichen, lachen, liefhebben waardoor je jezelf helemaal in het verleden kunt verliezen.

© RtH 25-11-2012