1933. Terwijl het Derde Rijk aan een sluipende opmars begint,
proberen vijf met elkaar vervlochten families zich staande te
houden in de schaduw van gebeurtenissen die de wereld voorgoed
zullen tekenen.
De jonge Carla von Ulrich probeert zich op haar eigen manier
te verzetten tegen het opkomende nazisme.
De Amerikaanse broers Woody en Chuck Dewar vechten elk voor een
betere wereld - de een vanuit het politieke wespennest van
Washington, de ander vanuit een bloedovergoten oerwoud in de
Stille Oceaan.
De Engelse Lloyd Williams merkt tijdens de Spaanse Burgeroorlog
dat hij niet alleen tegen het fascisme, maar ook tegen het
communisme zal moeten vechten.
Daisy Peshkov probeert koste wat kost een beter plekje op de
Amerikaanse sociale ladder te vinden. En haar Russische neef
Volodya verovert een positie bij de geheime dienst die een
aanzet zal geven voor een heel andere oorlog.
N.B. Onder
de recensie vind je een trailer van Nacht van het kwaad.
Recensie:
Verlies jezelf in
het verleden
Vlak na het
verschijnen van Nacht van het kwaad van Ken Follett
bestormde het boek de bestsellerslijsten en verdrong het in
menig land het overgehypete Vijftig tinten grijs van de
nummer één positie. Het is fijn dat er ook nog mensen zijn die
een goed verhaal weten te appreciëren. Wereldwijd keken de
fans reikhalzend uit naar het vervolg op het prachtige en
meeslepende Val der Titanen.
Men was, net als ik, nieuwsgierig hoe het verder zou gaan met de
hoofdrolspelers uit het eerste deel.
Er zijn twee jaar
verstreken sinds ik het eerste deel uit de Centurytrilogie
las maar de meeste personages staan nog helder op mijn netvlies:
de sociaalbewogen Billy en Ethel Williams uit Wales, de arme
Russische broers Grigori en Lev Peshkov, de welgestelde Von
Ulrichs uit Duitsland, de Amerikaanse diplomaat Dewar en de
adellijke Fitzpatricks uit Engeland. De kinderen van toen zijn
de ouders van nu geworden en hun nageslacht staat in Nacht
van het kwaad aan de vooravond van eenzelfde verschrikking
als zij hebben meegemaakt.
De wereld is na de Eerste Wereldoorlog en de Krach van 1929 in een crisis belandt.
Het is de ideale voedingsbodem voor rechtse stromingen. In Europa nemen de fascisten de macht over in Italië en Spanje. Ook
in Engeland krijgt deze beweging voet aan de grond maar hebben ze te weinig aanhang om enige politieke invloed van betekenis
uit te kunnen oefenen. In Duitsland is gesteund door enkele topindustriëlen die in Adolf Hitler de krachtige
leider zien die het land uit de malaise kan redden het nazisme sterk in opkomst.
Dat de nazipartij daarbij, net als de fascisten, gebruik maakt van geweld en intimidatie is voor de aanhangers slechts een
onbeduidend detail. De stemming bij de zeer omstreden
Machtigingswet uit 1933 is een prachtig voorbeeld van Hitlers’
intimiderende optreden. In deze
geradicaliseerde
wereld proberen Daisy en Volodya Peshkov,
Carla en Erik von Ulrich, de broers Woody en Chuck Dewar, Loyd
Williams en Boy Fitzpatrick zich staande te houden en ieder op hun
eigen wijze een bijdrage te leveren aan hun idealen.
Ken Follett situeert
op slimme wijze zijn hoofdrolspelers bij de meest strategische
en belangrijkste gebeurtenissen uit de vorige eeuw. Zo zit je
als lezer op de eerste rij bij bloederige veldslagen, gewichtige
beslissingen, moeizame vredesbesprekingen en andere cruciale
gebeurtenissen zoals: de brand in de Reichstag, de Spaanse
burgeroorlog, de aanval op Pearl Harbor, Operatie Barbarossa, de
ontwikkeling van de atoombom, de slag om Midway, de invasie van
Normandië, de bevrijding van Berlijn en de luchtbrug, het
Marshallplan en nog veel meer. Dit zijn voor de meeste van ons
bekende historische feiten maar Follett geeft de lezer vaak meer
achtergrondinformatie dan de traditionele geschiedenisboekjes op
school. Follett zou Follett niet zijn als hij niet ook enkele
mindere bekende voorvallen uit de oorlog uit zijn hoge hoed zou
toveren. De scène in Cable Street is een memorabele confrontatie
waarin het goede van de mens naar boven komt. Het “humane”
programma Aktion T4 laat de duistere kant van de mens zien.
Als je bovenstaande
leest, denk je wellicht dat Nacht van het kwaad een saai
boek is maar niets is minder waar. Ken Follett gebruikt de
historische feitelijkheden als decor voor het lief en leed van
zijn personages. Hij laat je met ze meestrijden, lijden, huilen,
treuren, juichen, lachen, liefhebben waardoor je jezelf helemaal
in het verleden kunt verliezen.