Schemering van Bernard Minier

Titel Schemering
Auteur Bernard Minier
Oorspr. titel Nuit  ©  2016 | Vertaling: Aniek Njiokiktjien & Félice Portier
Gegevens Paperback | blz. 512 |  Xander Uitgevers  | sep 2017
ISBN 978 940 160 7810    978 940 160 8183
NUR/NUGI 305 (literaire thriller)
Waardering 7
Inhoud:

In een zwaarbewaakte gevangenis in de Pyreneeën verschijnt een man niet op appèl. Zijn naam? Julian Hirtmann, een gevreesde seriemoordenaar. De Noorse inspecteur Kirsten Nigaard wordt erbij geroepen. In zijn cel vindt ze een stapel foto’s van een baby, met achterop de naam Gustav.

Ze roept de hulp van commandant Servaz in, die de opdracht met grote tegenzin aanneemt. Zal het hen samen lukken de ingenieuze moordenaar te slim af te zijn? Of speelt Hirtmann wederom een onheilspellend spel, waarbij Nigaard en Servaz gevaarlijk op de proef worden gesteld?

 


 

Recensie:

Intrigerend maar ook iets over de top.

Begin 2018 verscheen op Netflix de spannende film Glacé, de verfilming van Een kille rilling het eerste boek van de Franse auteur Bernard Minier met commandant van politie Martin Servaz in de hoofdrol. Ongeveer tegelijkertijd kwam Schemering uit, het inmiddels vierde deel uit de zenuwslopende tweestrijd tussen de eigenwijze commandant en zijn kwelgeest Julian Hirtmann, het kwade genius uit Een kille rilling. Ook dit keer krijgt Servaz het weer zwaar te verduren maar dat komt niet alleen door Hirtmann.

In de buurt van Oslo wordt het dode lichaam van een vrouw in een kerk gevonden. Het spoor voert de Noorse inspecteur Kirsten Nigaard in een stormachtige nacht naar een booreiland in de Noordzee. In de cel van een verdwenen technicus vindt ze een stapel foto's van een baby, met achterop de naam Gustav. De foto’s zijn van de gevreesde seriemoordenaar Julian Hirtmann die lange tijd onvindbaar was. Maar er zitten ook andere foto's bij.... Ze reist af naar Toulouse om de hulp van commandant Servaz in te roepen die onlangs uit het ziekenhuis is ontslagen en net weer op arbeidstherapeutische basis is begonnen. Servaz ziet aanvankelijk geen brood in de samenwerking met de koele, afstandelijke Noorse maar Hirtmann is al jaren een obsessie van hem zodat hij toch overstag gaat. Het spoor leidt het bijzondere duo via diverse omwegen naar een kliniek in Zwitserland. Maar ze zijn niet de enige die jacht maken op de berekende seriemoordenaar...

We zitten zoals al eerder vermeld in het vierde deel van de intellectuele krachtmeting tussen Servaz en Hirtmann hoewel het daar in het begin van het verhaal geen enkele schijn van heeft. Servaz houdt zich bezig met een zedendelict en de moeizame relatie met zijn dochter die na zijn ongeluk tijdelijk bij hem is ingetrokken. Als blijkt dat Hirtmann bij de moord in Oslo is betrokken en Servaz op enkele gevonden foto’s staat, is het overduidelijk dat hij zich niet kan veroorloven niets te doen. Onduidelijk is waarom het spoor naar Servaz leidt en Hirtmann zich zo in de kaart laat kijken. Dat wordt in de rest van het duimendikke boek uitgelegd als Servaz een schokkende ontdekking doet.

Hoewel Schemering vanaf het begin intrigeert, vind ik het af en toe ook een beetje te vergezocht. Hirtmann is de grootmeester van het kwaad maar dat wordt soms te dik aangezet, alsof hij alwetend is. Servaz is een emotioneel beperkte, goedzakkige maar ook zeer eigenwijze lobbes. De expliciete seks in dit verhaal lijkt misplaatst. Komt misschien ook omdat ik Servaz als een vermoeide oude man zie; grauw en grijs van gebrek aan slaap en roken. Maar het lijkt ook enigszins ongepast in deze psychologische kat-en-muis thriller, die de muziek van Gustav Mahler, mythologie, psychologie en literatuur als terugkerende thema’s heeft.

Hoewel het verhaal op sommige punten over de top is en de seksscènes onnodig, vond ik desalniettemin wel spannend en goed geschreven. Schemering kent veel verrassende wendingen die je ongemerkt door het boek slepen. Ik heb ik me er dan ook, ondanks de puntjes van kritiek, prima mee vermaakt maar als geheel vond ik het toch wat minder dan de eerste drie delen.