Het labyrint van VenetiŽ van Jonathan Holt

Titel Het labyrint van VenetiŽ
Auteur Jonathan Holt
Oorspr. titel The Carnivia trilogy I: The Abomination  © 2013 | Vertaling: Lara Visser
Gegevens Paperback | blz. 336 |  LS Amsterdam | okt. 2013
ISBN 978 90 218 0861 1
NUR/NUGI 332 (thriller)
Waardering
Inhoud:
 
Deel ťťn uit de Carnivia trilogie

VenetiŽ 2013. Vanuit het Canal Grande spoelt een dode, als priester verklede vrouw aan op de trappen van de Santa Maria. Het is de eerste moordzaak voor Katerina Tapo die net in dienst is getreden bij de Carabinieri. Ze gaat achter de summiere aanwijzingen aan en komt via het Venetiaanse doolhof van achterafstraatjes terecht in een verlaten gesticht op het eiland Poveglia. En bij Carnivia.com, het versleutelde netwerk dat de echte geheimen van de stad bevat. Maar na een bezoek aan een enorme Amerikaanse legerbasis ten zuiden van VenetiŽ loopt het spoor opeens dood. En Katerina wordt van de moordzaak gehaald.

Klik hier voor een leesfragment.

Onder de recensie vind je de trailer van het boek.


Recensie:

Spannende thriller met schokkende feiten over een internationale samenzwering

Ik had het genoegen om voor de officiŽle verschijningsdatum een leesexemplaar van Het labyrint van VenetiŽ te mogen ontvangen; het sensationele eerste deel van de Carnivia trilogie van de Engelse auteur Jonathan Holt. Il Piccolo, een Italiaanse krant, schrijft dat dit debuut ťťn van de belangrijkste boeken van 2013 beloofd te worden en ik kan die belofte alleen maar onderschrijven. Ik werd vanaf de allereerste pagina het verhaal ingezogen om pas aan het eind, snakkend naar adem, weer boven te komen.

In de nacht van La Befana, een Italiaanse feestdag, wordt op de trappen nabij de Santa Maria della Salute een vermoorde vrouw in priesterkleding gevonden. De aantrekkelijke, ambitieuze rechercheur Katherine Tapo, kortweg Kat genoemd, krijgt de delicate moordzaak toegewezen. Het is haar eerste moordonderzoek en ťťn die ze niet snel zal vergeten. Het spoor leidt haar door het Venetiaanse doolhof van kanalen en smalle straatjes naar een verlaten ziekenhuis op het Ďgekkeneilandí  Poveglia, via Carnivia - een hackerproof multi-user platform met een schat aan geheimen waar zelfs de NSA niet bij kan - naar een afgelegen oud katholiek klooster om uiteindelijk bij een Amerikaanse militaire legerbasis ten zuiden van VenetiŽ uit te komen. In de loop van haar onderzoek komt Kat in contact met tweede luitenant Holly Boland van de Amerikaanse Inlichtingendienst en met Daniele Barbo, de eenzelvige, aristocratische oprichter van Carnivia.com. Het drietal ontdekt Ė ondanks alle tegenwerking, bedreigingen en geweld - een omvangrijke, internationale samenzwering die haar oorsprong vindt in de bloederige anni di piombo  - de loden jaren - van ItaliŽ.

Het labyrint van VenetiŽ lijkt in eerste instantie op een kloon van De Da Vinci code maar groeit al snel uit tot een volwassen, intelligente thriller met diverse, diepere lagen. Het boek kent drie afzonderlijke verhaallijnen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben maar zeer nauw met elkaar verweven blijken te zijn. Ondanks de vele lijntjes is het verhaal uitstekend te volgen. Aan deze fictieve thriller liggen allerlei, weliswaar betwiste, waargebeurde gebeurtenissen ten grondslag wat het boek des te schokkender maakt. Op Carnivia.com kun je links vinden naar de gebruikte feiten.

De in Londen woonachtige Jonathan Holt (1963) studeerde Engelse literatuur. Hij begon zijn carriŤre als scenarioschrijver en kwam vervolgens in de reclamewereld terecht. Hij is nu creative director van het grootste reclamebureau in Engeland. Hij reist veel in ItaliŽ en is dol op de taal, de mensen en de Italiaanse keuken wat meteen de gedetailleerde beschrijvingen van de spijzen en drankjes verklaard.

Het labyrint van VenetiŽ is het uitmuntende, vakkundig geschreven, eerste deel van een nieuwe trilogie met twee sterke vrouwen en een standvastige webmaster in de hoofdrol. Het verhaal is een prachtige mix van de semiotiek van Dan Brown, de digitale wereld van Anders de la Motte, de actie van Robert Ludlum en de politieke machinaties van Stieg Larsson. Dit alles gesitueerd in het mystieke VenetiŽ waar de maskers en de acqua alta symbolisch zijn voor de gemaskeerde intriges uit het verleden en de viezigheid die tijdens het onderzoek naar boven komt drijven. Als het niveau van dit debuut representatief is voor de rest van de Carnivia trilogie kan dit wel eens een enorme hit gaan worden. Het verhaal heeft in ieder geval alles in zich wat een goede thriller moet hebben: krachtige en sympathieke hoofdpersonen, een goed geconstrueerd plot, een sfeervolle setting, schokkende feiten, verrassende onthullingen en nagelbijtende spanning.

© RtH 20-9-2013


 

  terug naar index

Terug naar index

naar Het schandaal van VenetiŽ